
Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

157 

Did the US Media Reflect the Reality of the Kosovo War  
in an Objective Manner?  

A Case Study of The Washington Post and The Washington Times 
 

Jing Ke, Beijing Foreign Studies University 
 

In 1999, NATO unprecedently involved itself in the Kosovo War by bombing the 
FRY (Federal Republic of Yugoslavia) without the UN approval. Along with its 
military campaign, NATO had to launch a propaganda campaign. The Kosovo War 
provides a good opportunity to check the media performance. Oriented by the theory 
on social construction of reality, the framing theory in particular, this essay 
examines, comparatively, the news covered by The Washington Post and The 
Washington Times, using Lexis-Nexis as the database and a combination of content 
analysis and discourse analysis as research methods. This study found that, though 
neither of the two selected papers presented an obvious political slant in their 
reporting on the Kosovo issue, both of them failed or ignored to report some of the 
crucial issues related to the Kosovo crisis, such as the Appendix B of the 
Rambouillet Accords, NATO’s cluster-bombing of non-military targets, and 
NATO’s strike on the Serb TV station. The result of this study gives support to the 
theory on social construction of reality that news cannot be a completely objective 
reflection of reality. 

 
The Kosovo War in 1999 marks the first time that North Atlantic Treaty Organization 

(NATO) attacked a sovereign country for purposes other than military defense. By launching 
air strikes against Yugoslavia, NATO wanted to tell the world that it could do anything to 
reach its goal, even without UN approval. NATO’s military intervention in the Kosovo War 
thus becomes a significant event in the history of international relations. Many people 
questioned the legitimacy of NATO’s attacks against Yugoslavia. In order to justify its action 
and to quiet the public opinion, NATO had to engage in a propaganda war as well. For media 
research, the Kosovo War provided a good opportunity to investigate media processes and 
performance. This study is motivated by the desire to form a better understanding of Western 
media, in the context that the democratic countries constantly bemoan the lack of media 
freedom in non-democratic countries. Specifically, it aims to examine whether the U.S. media 
reported objectively on the Kosovo War. 

Two American daily newspapers, The Washington Post and The Washington Time,s are 
chosen for examination since geographically they are both located in Washington D. C., but 
politically they have distinct editorial orientations. As suggested by Song (2004), The Post 
has liberal slant, whereas The Times “is devoted to the support and dissemination of 
conservative causes” (p. 39).1 They can reflect to a great extent the volume of written 
                                                 
1 Before he gets his own conclusion that these two papers have distinct political orientations, Song 
employs previous studies like The media elite: America's new powerbrokers, by Robert S. Lichter, 
Stanley Rothman, and Linda S. Lichter (Bethesta, Md.: Adler & Adler, 1986) to show The Post’s 
political slant and The Times’ own statement of principles in its first edition to prove its conservative 
orientation.  



Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

158 

reporting concerning the Kosovo War, the content covered or uncovered, the media response 
to the development of the war, and the messages delivered to the readers by the US 
newspapers in terms of the nature of the war and NATO’s conduct in the war.  

Instead of only checking and analyzing what was presented by the newspapers on issues 
related to the Kosovo Crisis, this study pays more attention to what was not reported or was 
only rarely reported and presented to the public by these two papers. From this unique 
perspective, the essay attempts to examine the objectivity of the American newspapers 
through The Washington Post and The Washington Times, and the correctness of the theory 
on the social construction of reality. 

 
Background of the Kosovo War 

 
Kosovo was an autonomous region in the former Yugoslavia, which has struggled for its 

independence ever since it was annexed to Serbia in the early twentieth century. Both sides of 
the Kosovo conflict—the Serbs and the Kosovo Albanians—have historic claims for Kosovo. 
Albanians claim to be direct descendants of the Illyrians, the earliest known inhabitants of 
Kosovo, while the Serbs claim that Kosovo was part of the original Serbian kingdom and the 
cradle of their civilization. Whatever the historic claims are, the undeniable fact is that the 
Kosovo Albanians comprised about 90% of the total Kosovo population2 when the 
disintegration of Yugoslavia and the collapse of communism in the former socialist countries 
started in late 1980s. Both the domestic and international political situations became 
favorable for the Kosovo Albanians’ independence cause.  

In order to bring Kosovo under direct control and to strengthen his personal political 
power, Serbia's nationalist leader, Slobodan Milosevic, deprived Kosovo of its autonomy in 
1989. The Kosovo Albanians strenuously opposed the revocation of its autonomy and 
struggled for independence. With the change of time and actual situation, Kosovo Albanians’ 
passive resistance was replaced by violent reaction. In 1998, Milosevic responded to the 
armed Albanian resistance with a campaign of ethnic cleansing, which caused wide 
international concern.  

The pretext of NATO’s intervention was that Kosovo was having a humanitarian 
catastrophe. The problem with military interventions, however, is that they often serve more 
than one objective. Only one of these objectives, but not necessarily the primary one, is to 
restore the respect for existing norms of humanitarian law. One of the most important reasons 
that NATO intervened in the Kosovo crisis is that NATO was preparing to celebrate its 
fiftieth birthday—an opportunity to set out the Alliance’s vision of its future role. Underlying 
the Kosovo War is the US global strategy of setting a new world order after the Cold War, 
where the US and NATO would have a free hand to protect their interests, ideological values, 
and credibility.  

Before the war, NATO used the threat of force. Both Serb and Kosovo delegations were 
summoned to Rambouillet, France, for the so-called “political negotiation.” The 

                                                 
2 Due to various factors, the demographic figures of Kosovo changed significantly over the past century. 
In 1961 Serbs still made up about one-third of the province’s population, by 1971 they comprised one-
fourth and by 1989 only about 9% of Kosovo's population. 



Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

159 

nonnegotiable Rambouillet Accords3 was rejected by Serbia because the acceptance would 
mean the loss of sovereignty of the state. The following is part of the stipulations in Appendix 
B of the Rambouillet Accords:  

 
NATO personnel, under all circumstances and at all times, shall be immune from the 
Parties, jurisdiction in respect of any civil, administrative, criminal, or disciplinary 
offenses which may be committed by them in the FRY. . . . NATO personnel shall 
enjoy, together with their vehicles, vessels, aircraft, and equipment, free and 
unrestricted passage and unimpeded access throughout the FRY including associated 
airspace and territorial waters. (Rambouillet Accords, 1999)  

 
It is clear that the US and its allies were not interested in negotiation. What they truly 

wanted was to get rid of Milosevic and gain control of the Balkan Peninsular. Behind the 
well-intentioned purpose of the humanitarian intervention in the Kosovo War lies the 
unspeakable Western geopolitical strategy.  

 
Literature Review 

 
According to the theory of social construction of reality, news is a socially created 

product, not a reflection of objective reality (Shoemaker & Reese, 1996). That is to say, news 
organization gives us only a piece of reality dependent upon interrelated factors such as 
ideological, economic, political, and new organizational policies and restraints. Different 
media theorists emphasize different factors. Some hold that the political, economic, and social 
system within which the news organizations operate are more powerful factors imposing 
additional constraints on the journalists and their organizations. Others assert that costs, time 
restraints, and other operational factors have more decisive impact on a journalist’s news 
selection and content (Tuchman, 1978). 

Media framing also shapes  the social construction of reality and provides a conceptual 
and theoretical framework for analyzing the news content in this study. Entman (1993) 
defines framing as a way to describe the power of a communicating text. Framing involves 
selection and salience; it is an unavoidable part of the process of choosing what aspect of 
reality to describe and how to describe it. In Ryan’s words (1991), framing is a process  of 
“how news stories are made, i.e. how pieces of information are selected and organized to 
produce stories to make sense” (p. 53). 

Studies have shown that the ideological orientation of a newspaper is crucial as to what, 
how, and how much the paper presents news reality to its readers. Mann (1974) examined the 
stands of 22 medium-to-large newspapers toward the Vietnam War and their reports of the 
sizes of the anti-war demonstrations, finding that pro-war newspapers tended to report smaller 
estimates of the anti-war protests; whereas anti-war newspapers provided larger estimates. 

                                                 
3 The Rambouillet Accords (Feb. 23, 1999) is also called Rambouillet Agreement. Its full name is 
Interim Agreement for Peace and Self-Goverment in Kosovo, which contains eight chapters as the main 
body of the text. Chapter 7 includes two appendices, of which Appendix B has been widely denounced. 
For further information please refer to http://www.commondreams.org/kosovo/rambouillet.htm 
 



Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

160 

Kenney and Simpson (1993) compared The Washington Post and The Washington Times in 
their coverage of the 1988 presidential campaign and found that The Post's coverage was 
more balanced, whereas The Times' coverage favored the Republicans. Song (2004) found 
that both The Washington Post and The Washington Times favored articles that shared similar 
ideological and political views with their paper. 

With regard to the Kosovo War, a number of studies have been conducted with an 
attempt to discover the truth related to issues such as the legitimacy of the war and the role of 
media. Scholars like Konstantinos Kovoulakos (2000), Michael MccGwire (2000), and James 
Biessett (2001) have refuted the argument that it was necessary for NATO to override 
national sovereignty to defend the human rights of an the oppressed Kosovo Albanians. Peter 
Phillips (1999) even wrote that “the US military and NATO kept the American public 
propagandized and ignorant about our most recent war [the Kosovo War]” (p. 48). Rhiannon 
Vickers (2000) revealed how Tony Blair used the political media techniques to help speed up 
the ending of the Kosovo conflict. Audrey Lustgarten and François Debrix (2005) took the 
case of the Kosovo War to examine the role of the media in monitoring internatinal 
humanitarian law during military interventions, concluding that the Western media cannot 
play the role of humanitarian mediator by reporting on the lack of respect for international 
humanitarian law by so-called humanitarian forces in the context of military interventions. 
One more study that is worth mentioning is Richard Vincent’s (2000) “A Narrative Analysis 
of U.S. Press Coverage of Slobodan Milosevic and the Serbs in Kosovo,” where he noted the 
four themes that captured journalistic attention: (a) Serbs as terrorists, (b) Serbs as evil, (c) 
Milosevic as a dictator, and (d) Kosovo refugees as fearful victims of Milosevic and Serbs. In 
addition, international organizations like the Independent International Commission on 
Kosovo (1999) as well as Amnesty International (2000) offered very detailed information 
related to the Kosovo War, among which the role of media and NATO’s operation were also 
examined and criticized.  

As can be seen from the above-mentioned studies, scholastic researchers perceive the 
Kosovo War from a very critical perspective. Most of the research papers we can find 
regarding the Kosovo War hold negative views about NATO’s “humanitarian intervention” 
and the subsequent reporting of the war by the media. These studies have contributed to a 
better understanding of the Kosovo War and the role of Western media during the war, 
especially when the media was not presenting without bias. But due to the fact that these 
researches, except the one done by Lustgarten and Debrix, are mainly qualitative studies, the 
observations are sometimes doubted for the author’s subjectivity. Thus more quantitative 
studies should be done to give a relatively more objective investigation. Lustgarten and 
Debrix did some quantitative research in their paper “The Role of the Media in Monitoring 
International Humanitarian Law During Military Interventions: The Case of Kosovo,” 
focusing on CNN reports while sometimes referring to BBC and The New York TImes. This 
paper is also based on the quantitative research, but with its focus on the examination of 
performance of the US written press.  

 
 
 
 
 



Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

161 

Research Questions and Hypotheses 
 

This essay tries to answer the following questions, for which a number of possibilities are 
given to in the form of hypotheses. Only one of the hypotheses for each question will be 
confirmed to be true. 

 
1.  Did the two daily newspapers, The Washington Post and The Washington Times, 
provide the audience a true picture of the reality with regard to the Kosovo War and the 
NATO intervention? 
 H1: Neither of the two papers provided a true picture.  
 H2: Only one of the two papers provided a true picture.  
 H3: Both of the papers provided a true picture. 

  
 2.  Is there distortion in the reports presented by The Washington Post and The 

Washington Times concerning the Rambouillet Accords, NATO’s cluster bombing, and 
the bombing of Serbian TV station by NATO? 
 H1: Neither of the papers reported with distortion.  
 H2: One of the papers reported with distortion. 
 H3: Both of the papers reported with distortion. 

  
 3.  What is the similarity or difference between the two newspapers included in the study 

in terms of their reporting of Kosovo War?  
H1: Due to the different political slants of the two newspapers, The Washington Post 
is assumed to have presented more reports to justify the US-led NATO’s military 
intervention to solve the Kosovo crisis, whereas The Washington Times presented 
more reports to show the incorrectness of the US involvement in the Kosovo crisis. 
H2: Despite their different political slants, there is no apparent difference between 
the two papers in the reporting of the reality of the Kosovo War. 

 
Research Methods 

 
The paper comparatively examines the news covered by The Washington Post and The 

Washington Times, using Lexis-Nexis as a database and searching instrument. The distinction 
between these two newspapers makes them proper candidates for a comparative study to 
examine the objectivity of the news reports by the US newspapers on the Kosovo War in 
1999. 

The time period for choosing samples for this study is from February 1, 1999 to July 31. 
This is because the Rambouillet meeting took place in February and the Kosovo War was 
between March 24 and June 10. The reason why the fifty days after the war are also included 
in the time period for sample choosing is that there are still a considerable number of articles 
regarding the Kosovo War during these days. Compared to TV programs that pay more 
attention to real-time reporting, written press is expected to produce more reports after the 
war, either on the aftermath of the war or making up the important information that failed to 
be presented during the war. Generally speaking, written media allows more room for 
retrospection than the oral media. 



Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

162 

The samples are collected by searching for keywords like “NATO,” “Yugoslavia,” 
“Rambouillet,” “cluster bomb,” and so forth, that appeared in the articles published by The 
Washington Post and The Washington Times between February 1st and July 31st. Not all the 
key words are typed in at one time. Two or three keywords are typed in each time, depending 
on the focus and purpose of the searching. 

Apart from the content analysis, the paper employs discourse analysis as well. That is to 
say, it is not enough only to count the frequency of relevant keywords and the length of the 
articles in the newspapers. It is important to analyze the context of events. It is also important 
to read into details for a better understanding of the tone and the political slant of the articles. 
The data collected will be given dichotomy or trichotomy classifications accordingly. The 
combination of content and discourse analyses is expected to yield an in-depth insight of the 
objectivity of the two selected newspapers and, by extension, the whole US written media at 
large. 

 
Findings and Discussion 

 
The search of keywords “Yugoslavia” and “NATO” in The Washington Post published in 

the whole year 1999 resulted in 465 articles, of which 416 articles are between February 1-
July 31, accounting for 89% of the total. It is almost the same case with The Washington 
Times. Out of the total of 278 news reports, 240 occur fall within the five months between 
February 1-July 31, accounting for 86% of the total. The high percentages of the reporting 
between February 1 and July 31 on the Kosovo crisis support the validity of the time period 
chosen for this research. 

 
Findings of the Search for “NATO,” “Yugoslavia,” and “Rambouillet” 

 
The searching of the above key words resulted in nine articles in The Washington Post 

and nine articles in The Washington Times.  
Six of the nine articles found in The Washington Post are published before the war, 

mostly in February. The remaining three are published during the war, on April 8, April 28, 
and June 4, respectively. It is quite natural that no Appendix B was ever mentioned in the 
reporting before the war, because the Appedix B was forwarded to the Yugoslavian party 
only one day before the bombing.4 The six pre-war articles are relatively neutral and 
objective, analyzing why NATO wanted to engage in the Kosovo crisis, why the Serbian 
party did not sign the agreement, and what the real difficulties were in reaching an agreement 
between the relevant parties. Direct quotations of all the parties and key figures were often 
used to give a sense of the objectivity of the reporting. Then on April 8th, The Post published 
three letters, two of which were extremely sympathetic with the Serbian side, while the other 
one blamed Milosevic for “ethic cleansing and genocide.” This kind of reporting can only be 
regarded as neutral, because the paper expressed both negative and positive opinions in 
making their case and did not give any editorial commentary of its own. On April 28, a month 
after the starting of the war, The Post published a very short op-ed with only 270 words, in 
                                                 
4 Appendix B, otherwise called Annex B, is described in The Kosovo Report (1999) as a “crucial 
document” introduced “at a late stage at Rambouillet” and “widely viewed in retrospect as a blunder.”  



Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

163 

the form of an interview, where the purposes of Appendix B and NATO’s intention were 
questioned. This is the first and the only time in The Post when the Rambouillet Accord was 
mentioned and discussed. The only article that can be described as obviously anti-Milosevic 
and supportive of the NATO air strikes is the one on June 4, entitled “Air Power is Working 
in Kosovo.” 

Similarly, six of the nine articles found in The Washington Times are prewar reports and 
had no chance of knowing the secret Appendix B of the Rambouillet Accords. The articles 
entitled “Peacekeeping or Peacemaking” (Feb. 17), “Adult Supervision . . . Needed on Stage” 
(Feb. 23), “Forward into the Quagmire” (Mar. 16) are written obviously against the US and 
NATO intervention in the Kosovo crisis and justified why Milosevic refused to sign the 
agreement. For example, the article on February 17 said that “Mr. Milosevic will agee to an 
interim solution as long as the KLA [Kosovo Liberation Army] does not resume its terrorist 
activities” and asked, “Does the Rambouillet meeting represent the third partition of 
Yugoslavia?” The article on March 16 claimed that “The efforts by the interventionists, 
mostly Democrats, to deceive us . . . is illogical and untrue.” On the other hand, the other 
three articles were quite negative reports on the Serb repressive operations against the Kosovo 
Albanians. Particularly the article on March 19 entitled “More Carrots, Mr. Milosevic?” 
totally supports a NATO military intervention, calling Milosevic “bully” and “Europe’s 
leading terrorist.” Only one relatively neutral article was found during the war period. Two 
reports were found after the war, with one on June 18 sounding neutral and one on July 11 
holding extremely anti-Clinton views. The latter was entitled “The War in Kosovo was a Big 
Diversion,” accusing Clinton of wanting to go to war in Kosovo just because he was having a 
tough time with all kinds of scandals stateside and “unacceptable demands were deliberately 
included in the accord [Rambouillet Accord] because Mrs. Albright wanted to drop a few 
bombs.” Comparing the above 18 articles, we can see that each of the papers published only 
one article that was directly linked to the content of the Appendix B of the Rambouillet 
Accords, and both papers published negative and positive comments and reports regarding the 
intervention of the NATO airstrikes against the Former Yugoslavia. No obvious difference 
can be detected at first glance. However, if examined closely, it can be found that The Post 
reported more neutrally than The Times, especially in criticizing the government and the 
democratic party’s inverventionist decision, as shown in Table 1. 

 
Table 1 Reports in The Post and The Times and Their Political Biases 
Name of 
the Paper 

Political Bias 
(Dates of Publication) 

The 
Post 

0 
(14/2) 

0 
(16/2) 

0 
(17/2) 

0 
(18/2) 

0 
(24/2) 

0 
(13/2) 

0 
(8/4) 

+ 
(4/6) 

– 
(28/4) 

The Times 0 
(26/3) 

0 
(18/6) 

+ 
(25/2) 

+ 
(10/3) 

+ 
(19/3) 

–
(17/2) 

–
(23/2) 

––
(16/3) 

––
(11/7) 

Note. “0” stands for neutral, “+” for pro-NATO intervention, “–”for anti-NATO 
intervention, and “––”for anti-NATO intervention and anti-US government or anti-US 
Democratic Party. 
 



Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

164 

Table 2 Reports in The Post and The Times Concerning the Cluster Bombs 

Name of the Paper Number of Reports  
(Dates of Publication) Political Stand 

The Post 1 
(11/7) 

Strong accusation of 
NATO’s use of cluster bombs on 

civilian targets 

The Times 0 × 

 
As can be seen from what was described above, the Appendix B was not reported timely. 

This might be due to the fact that the newspapers had no access to NATO’s secret documents 
at that time. But on the other hand, it proves the theory that news reports can never cover and 
reflect the complete social reality. Some facts can be hidden and some can be distorted; the 
reporters can be deceived and manipulated. When a reporter is framing a news report, he 
himself has already been framed by the reality.  

The result shows that seven of the articles published in The Post have no clear political 
bias, with only one pro-NATO and one anti-NATO. As for The Times, only two can be 
considered neutral, while three are pro-NATO and four are anti-NATO. The Post published 
no anti-US goverment articles, whereas The Times published two. This indicates that The 
Times is more politically biased than The Post, at least on the issue of the US and NATO’s 
intervention in the Kosovo War. 
 
Findings of the Search for “NATO,” “Yugoslavia,” and “Cluster Bomb”5 

 
Only three articles were found in the search of the above key words: none from The 

Times and all three from The Post. The two articles published during the war on May 13 and 
June 9 only mentioned the word in the sentences “the sole evidence that Yugoslav troops 
populate the nearly vacant battlefield below is the explosive burst of oily black smoke from a 
fuel tank when a cluster bomb hits home” (May 13) and “several Yugoslav troops may have 
been killed when an American B-52 dropped cluster bombs” (June 9). The former, entitled “8 
Powers Give Security Council Resolution on Kosovo Conflict” is about the possibility of 
reaching an agreement between NATO and Yugoslavia, whereas the latter is only about the 
hardship experienced by the US pilots in spotting the hidden ground troops. These two 
articles do not show a distinct political stand, thus can be categorized into neutral. However, 
due to the fact that neither of them deals with the use of cluster bombs by NATO on civilian 
targets, they cannot be considered as reports with regard to cluster bombs. It was not until 
July 11, a month after the war ended, that the The Post publish an article entitled “A War-
Torn Reporter Reflects,” where detailed information was given on the civilian casualties 

                                                 
5 Cluster bombs are inexpensive and imprecise weapons. They are made up of more than 200 individual 
bomblets that float down on small parachutes and are often used against enemy troop concentrations and 
armored columns. During the Kosovo War “they have been responsible for over 500 civilian deaths” 
(Kosovo Report, 1999). 



Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

165 

caused by the NATO cluster bombs. The article is rather long (1801 words) and offered 
information on why the Geneva Convention prohibits the use of cluster bombs on non-
military objectives, criticizing NATO’s use of cluster bombs. The result of this searching and 
text examining is shown in Table 2. 

The findings show that both newspapers under investigation failed the timely reporting of 
NATO’s use of cluster bombs. This again indicates that news reports are not capable of 
reflecting what is happening in reality. The Washington Post, being larger and more 
influential, provides wider coverage in the reporting of the Kosovo War. The fact that it 
published the relevant report one month after the end of the war shows its effort to make up 
the missing information, which should have been considered by the paper as of crucial 
importance. We have no way to know why the issue of cluster bombs was ignored during the 
war. But nevertheless, the late report on this issue by The Washington Post at least gives us an 
impression that the paper is trying to be objective and responsible for its readers. In some 
way, it is manifesting itself as politically unbiased. 

 
Findings of the Search for “NATO,” “Yugoslavia,” and “TV Station” 

 
Four articles were found by the searching of the above keywords, with three from The 

Post and one from The Times. The bombing of the Serb TV station by NATO occurred on 
April 16. The article published by The Post on March 28 wrote about the role of the TV 
station in launching a propaganda campaign before NATO’s air strikes and had nothing to do 
with the bombing of the Serb TV station. The article on April 26 only mentioned that NATO 
“put his [Milosevic’s] television stations off the air” and moved on to discuss how Milosevic 
strengthened his rule in Yugoslavia till that time. Neither did the article on May 4 give any 
comments on the bombing of the Serb TV station. Rather, it talked about the possibility of 
reaching an agreement with the mediation of Russia and the necessity of stopping the 
demonizing of Clinton in Yugoslavia and Milosevic in the US as the premise of negotiation. 
It is very surprising to find out that The Post did not give a single comment on the bombing of 
the Serb TV station. A slight tone in favor of the NATO operations could be sensed in the 
articles, but not to the extent that they can be grouped into those pro-NATO articles. Due to 
the fact that NATO’s bombing of the Serb TV station was not the theme of the three articles 
found in The Post, they had to be excluded from this group of articles. By contrast, The Times  

 
Table 3 Reports in The Post and The Times on NATO’s Bombing of Serb TV Station 

Name of the 
paper 

Number of reports  
(dates of 

publication) 
Political Stand 

The Post 0 × 

The Times 1 
(24/4) 

Strong denouncement of 
NATO’s violation of Free Media 



Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

166 

published an article on April 24, eight days after the incident, which reported directly on this 
incident, quoting all kinds of responses, including the NATO’s justification for its own action, 
denouncement from the journalists rights groups, and other voices, such as the condemnation 
of the Italian Foreign Minister Dini. Although the article allowed room for all the voices and 
responses to the incident, using direct quotations, it could still be sensed that the author was 
against such a strike on the TV station. The article was named “West Fires Shots in Broadcast 
War: Hits TV Station, Airs Own Information,” implying clearly the standpoint of the author. 
Table 3 shows the result of searching for articles that discuss and comment on NATO’s 
bombing of the Serb TV station. 
 
Findings of the Above Three Searches 

 
The findings of the above three searches provide the following results:  
1. Neither of the papers under investigation reported timely on the Appendix B of the 

Rambouillet Accord, the use of cluster bombs on civilian targets, or the bombing of the Serb 
TV station. The quickest response to these three issues is the one published by The Times on 
the bombing of the Serb TV station, eight days after the incident. But it failed to report on the 
other two issues. The Post did report on the two former issues, but the reports appeared rather 
late, both about two months after the real happening. And surprisingly, the paper just touched 
upon the bombing of the Serb TV station and gave no comments at all.  

2. Notably few reports were found in the two papers on the three issues. From the 25 
reports found in the three searches, only three were found directly linked to the three issues 
not widely known to the public during and after the Kosovo War, namely the Appendix B of 
the Rambouilllet Accord, the use of cluster bombs by NATO on civilian targets, and NATO’s 
bombing of the Serb TV station, one report for each issue. The small number of the reports 
suggests a lack of interest or information on relevant problems.  

3. Neither of the papers reported with a completely consistent political bias. Both of 
the newspapers published articles for and against the US-led NATO operations. In other 
words, they shifted from one side to the other, reporting sometimes negatively, sometimes 
positively, but usually neutrally, on NATO’s intervention and actions, as shown in Table 4. 
Nevertheless, it can be observed that The Post tends to be more neutral in its reporting than 
does The Times. 

 
Conclusion 

 
It is undeniable that Milosevic was engaging in purposeful violation of the 

humanitarian law to ethnically cleanse the Kosovo Albanians from Kosovo. Not  
 

Table 4 Reports in The Post and The Times Concerning the Above-Mentioned Issues 
Name of the Paper Negatively Neutrally Positively Totally 

The Post 2 11 1 15 
The Times 5 2 3 10 

Note. “Negatively” refers to anti-NATO intervention or anti-US government’s 
interventionist policy; “Positively” refers to pro-NATO intervention. 



Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

167 

unexpectedly, the horrible things committed by Milosevic’s military forces had drawn 
more attention. But the focus of this kind of reports might lead to the exclusion of other 
issues that took place at the same time and were as crucial as the main theme reported. And 
it is on this point that many researchers posed questions. As shown in the part of literature 
review, a large number of studies have investigated the media performance with regard to 
the Kosovo War and most of them came to the conclusion that media focused too much on 
the portraying of the evil Serbs and the tyrannical Milosevic.  

This essay is devoted to examining whether real effort was made by Western media to 
discover some hidden information and expose all the crucial facts to the audience. The issues 
of particular interest for this essay are how and how much the US press media reported on:  

 
1. The Appendix B of the Rambouilllet Accord  
2. The use of cluster bombs by NATO on civilian targets 
3. NATO’s bombing of the Serb TV station  
 
The analysis of all the samples indicates that The Washington Post and The Washington 

Times shared one thing in common in terms of the reporting on the Kosovo War: both of them 
missed some important information and neither of them reported timely on issues under 
investigation. We are in no position to know whether some information was ignored 
intentionally and the relevant reports were cancelled or delayed purposefully. The fact we 
know from the examination of the articles found in our searches is that some of the crucial 
issues related to the Kosovo crisis were ignored and delayed by the two American 
newspapers. This provides evidence that news reports are in no way capable of presenting the 
total truth of the reality, though some attempts were made by reporting the truth even at a 
later time. Therefore the first hypothesis of the first question posed in the essay is proven to 
be correct, that is to say, The Washington Post and The Washington Times could not give the 
audience a true picture of the whole reality. They provided only part of the reality in regard to 
the Kosovo War and NATO’s intervention.  

As for the question of whether the reports presented by the two newspapers suffered any 
distortion, the examination finds no negative answer. That is to say, though some of the facts 
were missing, those that appeared in the papers were not distorted. This shows that the papers 
abide to the journalistic principles and media ethics of not telling lies. They could choose not 
to present the information or delay the information for a later time when the people are no 
longer so interested in that particular affair; they could not afford the price of distorting facts 
in their reports. 

Finally, generally speaking, neither of the two selected papers presented a clear political 
slant in their reports on the Kosovo conflict. Both published articles questioning NATO’s 
intention of intervention and the legitimacy of NATO’s military means and operations during 
the war. On the other hand, both presented reports showing their pro-NATO attitude because 
NATO’s intervention was generally perceived as an attempt to put an end to the humanitarian 
crisis in Kosovo. However, a closer look could help us see the fact that The Post reported on 
the Kosovo War more neutrally than The Times. The Post presented only two articles 
criticizing NATO, but neither aimed to accuse the US Democratic Party or the Clinton 
Administration for the US involvement in NATO’s Kosovo intervention. The Times published 
five articles reporting negatively on the US government and NATO, where sometimes a 



Intercultural Communication Studies XVII: 1 2008 Ke 

168 

strong political slant could be easily sensed. This may explain to some extent why The Post 
has a larger audience. 

 
References 

 
Amnesty International. (2000). Collateral damage or unlawful killing? Violations of the laws 

of war by NATO during Operation Allied Force. Retrieved from www.amnesty.org 
Bissett, J. (2001). NATO’s Balkan blunder. Mediterranean Quarterly, Winter, 39-50. 
Entman, R. M. (1993). Framing: Towards clarification of a fractured paradigm. Journal of 

Communication, 43(4), 51-58. 
Kavoulakos, K. (2000). NATO Intervention in Yugoslavia: Prelude to ‘Perpetual Peace’? 

Democracy & Nature, 6(1), 55-72. 
Kenney, K., & Simpson, C. (1993). Was coverage of the 1988 presidential race by 

Washington's two major dailies biased? Journalism Quarterly, 70(2), 345-354. 
Lustgarten, A., & Debrix, F. (2005). The role of the media in monitoring international 

humanitarian law during military interventions: The case of Kosovo. Peace & 
Change, 30(3), 359-397. 

Mann, L. (1974). Counting the crowd: Effects of editorial policy on estimates. Journalism 
Quarterly, 51(2), 278-285. 

McGwire, M. (2000). Why did we bomb Belgrade? International Affairs, 76(1), 1-23. 
Phillips, P. (1999). Untold stories of US/NATO’s war and US media complacency. Social 

Policy, Fall, 47-49. 
Ryan, C. (1991). Prime time activism. Boston: Southend Press. 
Shoemaker, P. J., & Reese, S. D. (1996). Mediating the message. White Plains, NY: 

Longman. 
Song, Y. (2004). Freelance op-ed pieces show newspapers’ political slant. Newspaper 

Research Journal, 25(3), 38-51. 
The Independent International Commission on Kosovo. (1999). The Kosovo report. Retrieved 

from http://www.reliefweb.int/library/documents/thekosovoreport.htm 
The Rambouillet Accords. Retrieved from http://www.commondreams.org/kosovo/ 

rambouillet.htm 
Tuchman, G. (1978). Making news: A study in the construction of reality. New York: Free 

Press. 
Vickers, R. (2000). Blair’s Kosovo campaign political communications, the battle for public 

opinion and foreign policy. Civil Wars, 3(1), 55-70. 
Vincent, R. (2000). A narrative analysis of U.S. press coverage of Slobodan Milosevic and 

the Serbs in Kosovo. European Journal of Communication, 15(3), 321-344. 
 

 




