(Translated by https://www.hiragana.jp/)
commmons

これからのcommmonsのこと

commmonsは2006ねんに「音楽おんがく共有きょうゆう」を標榜ひょうぼう坂本さかもと龍一りゅういちがエイベックスのちからりて、おも日本にっぽんけにげたレーベルです。自身じしん自由じゆう音楽おんがく作品さくひん制作せいさくする足場あしばとして、また音楽おんがくつく個人こじん作品さくひん発表はっぴょうしたり販売はんばいするためのツールとなったり、リソースを提供ていきょうすることを目的もくてきとしていました。その目的もくてき満足まんぞくのいくかたち達成たっせいすることはありませんでしたが、それでも坂本さかもと龍一りゅういち日本にっぽんのホームとして一定いってい認知にんちたのではないかとおもいます。

さて、これからです。

坂本さかもと龍一りゅういち今生こんじょうはなれたいま、わたしたちにはなにができるのか。

坂本さかもと龍一りゅういちのこした作品さくひんまもり、のこし、つたえていくこと。

坂本さかもと龍一りゅういち言葉ことばから音楽おんがくへのおもいをまなび、あらたな音楽おんがくまれるチャンスをつくること。

そんなことをかんがえて、気持きもあらたに坂本さかもと龍一りゅういちあゆもうとおもいます。
その意思いし表明ひょうめいすべくあたらしいロゴをつくりました。

共有きょうゆう(commons)のなかには“m(music)”がある」

わたしたちのこれからを見守みまもっていただければさいわいです。

これからのcommmonsのこと

commmons from now on

commmons is a music label started by Ryuichi Sakamoto in 2006 primarily for activities in Japan, in collaboration with Avex, and with the goal of creating a “commons for music.”
Its aims included being a structure where Sakamoto can create music freely, being a tool to release music made by individuals, and providing resources to others. Though we did not accomplish our goals to the extent that we had hoped, we do believe that commmons has come to be regarded as Ryuichi Sakamoto’s homebase in Japan.

And now, about the future.

With Sakamoto departed from this world, what is it that we can do?

To care for, preserve, and share the works that Sakamoto left behind.

To learn about his thoughts on music from his words and to create opportunities for new music to be born.

Those are some of the things on our minds as we plan, with renewed feelings, to take the next steps alongside Sakamoto’s spirit.
As an expression of this commitment, we have created a new logo.

“There is m (music) inside the commons.”

We hope that you will continue to look out for us.

ロゴのコンセプト

あたらしいロゴのコンセプトはconnectedです。
アーティスト/クリエイター、音楽おんがく産業さんぎょう、ユーザー/リスナーのよりよい関係かんけいつくるための共有きょうゆう(commons)を音楽おんがく(music)を中心ちゅうしんつないでいく「commmons」のフィロソフィーを、サンセリフ書体しょたいなか挿入そうにゅうされたカリグラフィー書体しょたいの「m」によって表現ひょうげんしています。

色部いろべ義昭よしあき

ロゴのコンセプト

Logo concept

The concept behind this new logo is “connectedness.”
The “m” written in calligraphy font surrounded by sans-serif visualizes commmons’ philosophy: to be a commons that can create better relationships between artists/creators,
the music industry, and the user/listener with music connecting them at the center.

Yoshiaki Irobe