EMPOWER RESEARCH




| was, | believe, the last person to leave the newsroom
of the New York Herald Tribune on April 23, 1966, the day
it folded. | walked through the lobby down to West
Forty-first Street and then went back upstairs and took
home with me the stereotype mats of the last two front

pages. No one would see their like again.

But of course | did, and so did everyone else. In Paris.
For me, it was seeing a ghost. The breath went out of
me the first time | came upon the Paris edition of the
Herald Tribune—the survivor, one hundred years old

this month.

Who could have guessed? The thing started only
because James Gordon Bennett, Jr., was such a wild
man. Not everyone believes the story that he suddenly
decided to leave New York for Paris in 1877 because of
the uproar after he drunkenly broke up a New Year’s
party by relieving himself into the grand piano in his
flancee's Manhattan home. No, some say he did it in the

fireplace.

Wherever it happened, he did it. The engagement to
Caroline May was ended and her brother horsewhipped
Bennett outside the Union Club the next day. Bennett,
thirty-five years old and one of the richest and most

powerful men in the country, had gone too far.

So he went back to Paris. He had grown up there
because his mother, who was from Ireland, couldn’t
stand the abuse that James Gordon Bennett, Sr.,
attracted as founder of the most controversial and

successful newspaper in the United States. Except for

short trips, the younger Bennett never returned. He ran
the Herald for forty-two years by cable from his homes

and yachts around Europe and the Mediterranean.

Bennett succeeded—and failed—in great and arrogant
style, a genius of sorts. Probably a mad one. In 1869 he
sent a reporter named Henry M. Stanley to Africa
presuming he could find the lost Scottish missionary
Dr. David Livingstone. Once he sent a cable to his editor
back in New York asking for a list of “indispensable”
men on the staff, then fired everyone on the list. “| want
no indispensable men working for me” was his full

explanation.

Sending such cables, Bennett learned, was
extraordinarily expensive. Western Union, controlled by
Jay Gould, had a monopoly on transatlantic service and
charged whatever it pleased. So Bennett, who was
supposed to be the third richest man in America, went
into partnership with the man some said was the
richest, John W. Mackay, owner of the Comstock Lode
silver mine, and they laid a competing cable. By 1887
the two companies were in a price war, and cable costs
plummeted. That was the year Bennett started the
Paris Herald. The new cable rates had made it possible
to transmit copy between New York and Paris at a

reasonable cost.

This most romantic of American newspapers, a century
old and now called the International Herald Tribune, was
a result of available technology. It still is, selling more
than 170,000 copies each day in 164 countries. But that
is getting ahead of the story of how one of the worst

papers in the history of the English language, a wild



man’s bauble, became the unofficial but very
authoritative voice of America almost everywhere in the

world—and ended up being loved in the bargain.

The first European edition—called just The New York
Herald—appeared without ceremony in Paris on
Tuesday morning, October 4, 1887. The lead headline
for the four-page paper was THE NEW YORK LETTER,
which covered everything from the doings of the
Knights of Labor to preparations for the America’s Cup.
The sailing story was a natural for Bennett, one of the
world’s great yachtsmen and holder of a transatlantic

sailing record.

The first edition was also filled with another Bennett
obsession: names. One and a half columns were filled
with the names of Americans who happened to be in
Paris. For the thirty-one years of Bennett's reign,
Herald staffers checked hotel registries for the names
of foreign visitors and published them along with a list
of the people who visited an office of the paper on

Avenue de ['Opéra.

Bennett's own name, however, did not appear in his
newspaper until just after he died, on May 14,1918. But
everything else in it was his. Before the first edition was
put together, he called the staff together and told them:
“l want you gentlemen to remember that | am the only
reader of this paper. | am the only one to be pleased....
consider a dead dog in the rue du Louvre more
interesting for the Herald than a devastating flood in
China. | want one feature article a day. If | say the
feature is to be black beetles, black beetles it's going to

be.”

Or if he said Theodore Roosevelt’s name would not
appear in the Paris Herald, it would not appear. And it
didn’t after the former President bolted the Republican
party in 1912. Then, three years later, when the
Lusitania was sunk by a German submarine, TR's name
reappeared in the most dramatic, if unprofessional,
way. The paper’s report of the sinking ended with this
italicized paragraph: “What is President Wilson going to

do? What a pity Mr. Roosevelt is not President!”

In World War |, Bennett became an unlikely hero. He
was an old man, dying really, but he personally took
over the daily operation of the paper as the German
army advanced on Paris. He published every day, even
when French newspapers (and many of his own
employees) had fled the city. Two years later, with the
Allies on the way to victory—and the American
Expeditionary Forces buying 350,000 Heralds each

day—he went to his villa in the south of France to die.

During the last months of his life, he negotiated a
$50,000 loan from the Rothschild Bank for living
expenses. He had spent $40 million, a great deal of it
on the Paris Herald, which never made a centime until
the Yanks came in 1917. Millions went, too, for
automobile races and balloon ascensions, two Bennett
passions, and for his yachts, particularly the Lysistrata,
built in 1901 at a cost of $650,000 and staffed by a crew

of 101- including an Alderney cow for morning milk.

Bennett's estate was not settled until 1920, when the
New York Herald, the Evening Telegram, and the Paris
Herald were sold for $4 million to Frank Munsey, the

owner of the New York Sun. By then the doughboys had



gone home and the Paris circulation was back at its
pre-war level. But the paper was surviving—a knack it
had through good times and bad, mostly bad, against a
dozen other English-language competitors over the

years.

And in 1924 the Paris Herald survived again when
Munsey sold the New York Herald to the family of Ogden
Reid, owners of Horace Greeley’s old paper, the New
York Tribune—creating the New York Herald Tribune. The
Paris edition, though, did not change its name, because

there was then a Paris edition of the Chicago Tribune.

The golden twenties meant Harding, Coolidge, Babbitt,
and Prohibition on one side of the Atlantic, and
Hemingway, Fitzgerald, Dos Passos, Gertrude Stein,
and Henry Miller on the Left Bank of the Seine. The
Herald stood squarely and solidly with Harding and
Coolidge. It was the newspaper of the Right Bank.
“Paris Clubland” was a popular Herald feature,
documenting the genteel doings of the American Club
and the groups at the American Church, the Episcopal
Cathedral, the Rotary and the American Legion.
Circulation rose to 39,000 by 1929 and advertising
tripled—while the scruffier Tribune was catering to the
Left Bank and filling columns with stuff by Miller, who
was a Tribune proofreader, and by James Thurber,
William L. Shirer, Waverley Root, plus the Hemingway

crowd.

By 1930 the Herald had become profitable enough to
build a new building on the Rue de Berri, just off the
Champs-Elysée, and to introduce the first rotogravure

magazine section in France. The day that confirmed the

Herald's respectability and new prosperity was

September 20, 1927, when a fifty-six-page special
edition celebrated the tenth-anniversary parade of
twenty thousand American Legionnaires down the

Champs.

There was barely room—and no Herald reporter
assigned—for a small story that day under the headline
FEW ATTEND ISADORA DUNCAN’S RITES. Actually five
thousand people did turn out in the rain to pay final
homage to the American dancer who represented the
spirit of twentieth-century feminism and the avant-

garde. But they probably weren’t Herald readers.

Whichever side of the Seine an American
newspaperman was working, Paris was a hell of a place
to be in the 1920s. This is the way it was in the Herald
offices during those days, according to an account by a
rewrite man, Ken Stewart: “The night-side would
straggle in about eight o’clock, well wined and dined, to
take over from the day staff, which had leisurely
collected the tourist registrations at the Right Bank
hotels, recorded the comings and goings from the
Riviera, interviewed arrivals on boat trains, listened to
the talks on international amity at the Anglo-American

and Franco-American luncheons.

“After a few preliminaries, we would drift out again to
the corner bistro for coffee or liquor, then come back to

deskeletonize the cables....”

“Deskeletonization” was at the heart of the operations

of the Herald and the other English-language papers in



Paris. What it meant was expanding short (and
shorthand) cables from New York into readable and
interesting stories. Thus a few characters on dropping
stock prices in New York became, in the Herald,
“brokers tearing the shirts off one another’s backs

during a hectic day on the Stock Exchange.”

The most famous of the Herald's deskeletonized stories
was one fabricated from a weather bulletin on the
slowest news night of 1925, Christmas Eve. It seemed
that there was typhoon activity near the tiny Pacific
island of Yap, 500 miles southwest of Guam. That
became a three-column headline over a long,
imaginative story: TIDAL WAVE SWEEPS YAP,
THOUSANDS FEARED LOST.

In 1934, when the Reid family bought the Paris edition
of the Chicago Tribune for just $50,000 and combined
the papers, the name was finally changed to the Herald
Tribune. There were times during those years when the
Reids might have wished the name was different—
because the Paris edition of the New York Herald
Tribune had a distinct fondness for fascism, printing

regular puffs for both Hitler and Mussolini.

The thirties were the worst of times for the paper
Parisians called “Le New York.” It lost $500,000 in ten
years as circulation dropped below 10,000 and
advertising became harder and harder to sell. But there
was one kind of advertising that the Herald Tribune did
manage to keep getting: ads for German and Italian
resorts. Dozens of them each week—complete with

swastikas.

Business is business, but for twenty years it was linked
to news and editorials in the person of Laurence Hills, a
Munsey holdover who was both managing director and
editor under the Reids. “[Fascism] has always
consisted essentially of a mobilization of moral force,”
Hills's paper wrote in an editorial of May 22,1932. “The
hour has struck for a fascist party to be born in the

United States.”

Six years later, on October 30, 1938—after supporting
Mussolini’s invasion of “chiefs like Sitting Bull” in
Ethiopia and approving of Hitler's marches into the
Rhineland and Austria—the Paris edition had this
wisdom for its readers: “The social policies of the
totalitarian countries cannot be dismissed as valueless
on the ground that they rest on a denial of freedom. The
fact which cannot be denied...is that they make for
greater happiness and contentment among the

masses.”

Finally, in April of 1939, the Reid family ordered that
henceforth the Paris edition’s editorials would have to
conform to the policies espoused by the New York
paper. The next year, Ogden Reid closed down the Paris
edition in the face of German occupation. "I will not
publish a paper under Boche occupation,” Reid cabled
from New York on June 9,1940, as the German army

reached the city.

The most famous American reporter in Paris before the
war was not Hemingway or Shirer but the Herald's
sports and gossip columnist, a tiny fellow named
William “Sparrow” Robertson. Eugene O'Neill praised

Robertson’s fractured prose: “Why, he’s the greatest



writer in the world. | wouldn’t miss him a single day.”
Paris was the Sparrow’s life, and he continued to make
his rounds of clubs and bars as well as he could even
after the Paris Herald Tribune ceased publication on
June 10,1940. At first he wrote a column every day,
leaving it on the editor’s desk in the dark, abandoned
offices. The unused columns from a dead columnist—
Robertson died during the Occupation—were there in a
pile when the next paper came out, a four-page sheet

dated December 22, 1944.

The “new” Paris Herald Tribune had a new young boss—
Geoffrey Parsons, Jr., the thirty-six-year-old son of the
New York paper’s chief editorial writer—and big plans
to expand outside France into, in Parson’s optimistic
words, “international significance beyond anything we
can imagine.” That actually happened, but not until
about twenty years later—and after years of mediocre
journalism, annual losses, tax evasion, and a little bit of

thievery.

Anything seemed possible in 1945—and almost
everything went wrong. The Europe that the Paris
edition saw as its new market was an economic
wasteland. Even with the United States government
effectively subsidizing a large part of the circulation
that soon reached 50,000 (the State Department was
distributing copies to influential Europeans], the paper
was losing more and more money because of
mismanagement and the complexities of French

currency laws.

Helen Reid, who had taken over from her husbhand at

the New York Herald Tribune, probably just should have

folded the operation in Paris, but she loved the city,
loved the paper—and was willing to pump in many
hundreds of thousands of dollars to keep publishing.
The size of the paper was cut—from twelve pages to six
in 1950—and so was the quality. But the Trib, as more
people were now calling it, was alive. And it had a new

star: Art Buchwald.

Buchwald was a twenty-three-year-old ex-Marine who
was using the Gl Bill and an occasional class at the
Alliance Francaise to hang around Paris, writing for
Variety, the show-business newspaper. He talked his
way into a twenty-five-dollar-a-week Herald Tribune
column reviewing nightclubs, restaurants, and movies
and just kept talking. And because he was very, very
funny when he talked and could write the way he talked,
he became everyman’s American in Paris before

moving on to Washington in 1962.

But other than that, the Trib of the fifties was mainly an
undistinguished and profitless collection of highlights
from the New York paper. Then, in a few dramatic

years, the Trib and its world changed totally.

The New York Herald Tribune—what was left of the
newspaper James Gordon Bennett, Sr., had founded in
1835—began its last eight years of life in 1958 with high
hopes and great fanfare. The Reid family sold out to one
of the richest men in America, John Hay (“Jock”)
Whitney, ambassador to the Court of St. James’s and
pillar of the Eastern Establishment Republican party

the paper had served so well for decades.



The European edition of Whitney’s new paper was about
breaking even by 1961 and circulation was up to 58,000,
when, in 1961, The New York Times decided to publish
an international edition from Paris with the obvious
intent of putting the Trib out of business there. “The
Battle of the Boulevards” it was called, and the Times
had the big guns. Its promotion budget the first year
was $500,000; the Trib 's was $40,000. Within less than
two years, the circulation of the Times was up to 31,797,

compared with the Trib s 50,624.

The Times was losing close to $2 million a year on its
international edition. The New York Herald Tribune was
losing $150,000 a year on its Paris edition. Something
had to give—merger negotiations were held
sporadically from 1963 on—but nothing did until the
New York Herald Tribune ceased publication on April 23,
1966.

Inevitably, deprived of the Herald Tribune News Service
copy, the Paris edition would follow. But it didn't. At a
dinner at Art Buchwald’s house in Washington, Walter
Thayer, the president of what became known as
Whitney Communications, turned to the woman seated
next to him and said, “Why don’t you buy into our Paris

Herald Tribune?”

“What a fine idea,” said Katharine Graham, owner of the

Washington Post.

Within two weeks Mrs. Graham’s paper owned 45
percent of the Trib —now the only “Trib.” Cash and
news began flowing from Washington. Less than a year

later, on May 22, 1967, the international edition of The

New York Times folded and its owners bought a one-
third share of the Herald Tribune. The deal created a
tripartite ownership: Whitney, the Post, and the Times.
The next day the surviving Paris English-language daily,
grown into a European paper now, appeared under its
present name: International Herald Tribune—with an
underline reading “Published with The New York Times
and The Washington Post.” (The order was established

by a coin toss.)

By 1968 circulation had jumped above 100,000.
Suddenly, as in Bennett's time, the paper’s growth
seemed limited only by distribution problems. He had
used yellow Herald trucks and even racing cars to get
the papers as far out of Paris as possible. Later the
paper had its own fleet of yellow airplanes. Bennett
would doubtless be dismayed by the changes that have
overtaken the Herald’s work force since his day—he
was never much of a union man—but he would be
extremely pleased to know that his paper has managed
to keep abreast of modern technology. The same
journal whose inaugural copy rattled out across the
Atlantic cable a hundred years ago became, in 1974, the
first newspaper on earth to use telephone transmission
to begin facsimile printing in other countries. By its
hundredth year the American newspaper that James
Gordon Bennett, Sr., had liked to call his “village paper”
was printing simultaneously in Paris, London, Rome,
Zurich, Hong Kong, The Hague, Marseilles, and Miami
(for the Americas). And there were plans, some very
tentative, to print in Rome, Tokyo, Casablanca, Delhi,

Stockholm, Istanbul, and Rio de Janeiro.



Bennett had been very choosy about his village
neighbors. He edited his Herald for the rich and
powerful, reporting on their comings and goings,
fashions and fun, proud to claim that two hundred
copies daily went to the czar’s court in Russia. The rich
and powerful changed over one hundred years and so
did their interests—to market tables and oil prices,
congressional debate and defense budgets. The Herald
changed, too, over the years and now can claim that
more than four hundred copies daily go to the Soviet
Union. The International Herald Tribune’s village is

global.




CITATION

Reeves, Richard: ‘The Paris Tribune at One Hundred’, American Heritage
Magazine, November 1987. Volume 38, Issue 7.

© American Heritage, Inc. Reprinted by permission of American Heritage
Publishing.

: :‘ G A L E y @GaleEMEA

| A Cengage Company


https://www.gale.com/intl/primary-sources/digital-scholar-lab?utm_medium=content&utm_source=essay_extract&utm_campaign=website&utm_content=ihtha_reeves1&utm_term=gdsl
https://www.gale.com/intl/primary-sources/trials?utm_medium=content&utm_source=essay_full&utm_campaign=website&utm_content=ihtha_reeves1&utm_term=trial_request
https://www.gale.com/intl/contact-your-rep?utm_medium=content&utm_source=essay_full&utm_campaign=website&utm_content=ihtha_reeves1&utm_term=contact_rep
https://www.gale.com/intl/c/international-herald-tribune-historical-archive?utm_medium=content&utm_source=essay_full&utm_campaign=website&utm_content=ihtha_reeves1&utm_term=visit_website
https://www.gale.com/intl/primary-sources/digital-scholar-lab?utm_medium=content&utm_source=essay_full&utm_campaign=website&utm_content=ihtha_reeves1&utm_term=gdsl

