特高とっこう月報げっぽう』『思想しそう月報げっぽう』に天理教てんりきょう : 政府せいふによる干渉かんしょう教団きょうだん時局じきょく対応たいおう

書誌しょし事項じこう

タイトル別名べつめい
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説明せつめい

だい世界せかい大戦たいせん以前いぜん天理教てんりきょう本部ほんぶ監督かんとく官庁かんちょうである文部省もんぶしょう宗教しゅうきょうきょく指導しどうあおぎながら時局じきょく対応たいおうたったが、その動向どうこう内務省ないむしょう警保きょく司法省しほうしょう刑事けいじきょく公然こうぜんもしくは隠密おんみつ監視かんしにあった。本稿ほんこうは、『特高とっこう月報げっぽう』(内務省ないむしょう警保きょくおよび『思想しそう月報げっぽう』(司法省しほうしょう刑事けいじきょく)における天理教てんりきょう動向どうこう記載きさい紹介しょうかいし、当時とうじ天理教てんりきょう時局じきょく対応たいおうについて論評ろんぴょうする。前者ぜんしゃは1930(昭和しょうわ5)ねんがつごうより、また後者こうしゃは1934(昭和しょうわ9)ねん7がつごうから刊行かんこうされ、いずれも秘密ひみつ文書ぶんしょとして終戦しゅうせんちかくまでほぼ毎月まいつき刊行かんこうされていたことが確認かくにんされている。我々われわれはこれらの月報げっぽうるいから、当時とうじ政府せいふ当局とうきょく天理教てんりきょうをどのようにていたかについてうかがることができる。治安ちあん維持いじほう体制たいせい、とりわけ戦時せんじしょく濃厚のうこうになるなかで、天理教てんりきょう本部ほんぶは「さとしたちだいはちごう」を公布こうふせざるをず、いやおうなく戦時せんじ体制たいせいなかまれていった。我々われわれはこの過程かてい政府せいふがわ資料しりょうから傍証ぼうしょうすることができるのである。この時期じき教理きょうり国体こくたい観念かんねん違背いはいし、はん国家こっかてきであったから、天理教てんりきょう国家こっか権力けんりょく弾圧だんあつまねいたというのがきょうないでの公的こうてき見解けんかいである。しかしそれだけではない。政府せいふ当局とうきょくは、医療いりょう妨害ぼうがい経済けいざい搾取さくしゅなどと非難ひなんされていたはん社会しゃかいてき問題もんだいてんかんしても同様どうよう監視かんしをしており、その是正ぜせいについてきびしく勧告かんこくしていたのであり、天理教てんりきょう本部ほんぶもこの勧告かんこくれていたのである。

Prior to World War II, Tenrikyo Church Headquarters responded to the political and cultural conditions of the time by seeking guidance from the Religious Affairs Bureau of the Ministry of Education, which was the supervising authority. This happened while Tenrikyo follower’s movements were under the open or covert surveillance of the Home Ministry's Security Bureau and the Criminal Investigation Bureau of the Ministry of Justice. This article introduces the descriptions of Tenrikyo follower’s movements in the Tokkō Geppō (Monthly Journal of the Police Department of the Ministry of Home Affairs) and the Shisō Geppō (Monthly Journal of the Criminal Investigation Bureau of the Ministry of Justice) and discusses Tenrikyo’s response to the current state of affairs at the time. The former was published monthly from March 1930, and the latter from July 1934, and both have been confirmed to have been published almost monthly as secret documents up until the end of the war in 1945. From these monthly reports, one can understand how the government authorities at the time viewed Tenrikyo. Under the Public Order and Police Law regime, especially as the wartime atmosphere became more intense, Tenrikyo Church Headquarters was forced to promulgate “Instruction No. 8” and was inevitably incorporated into the wartime regime. It is possible to corroborate this process from government documents. The official view within Tenrikyo during this period is that because the church doctrine was contrary to the idea of the national polity and antinational, Tenrikyo was subjected to the suppression of state power. In addition, the government authorities were simultaneously monitoring anti-social issues that included charges of medical sabotage and economic exploitation, and implemented strict recommendations for their rectifications, which were forcibly accepted by the Tenrikyo Church Headquarters.

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